Taksiliikenteen sääntelyn vähentäminen ei pelasta linja-autoliikennettä
Taksiliikenteen sääntelyn vähentäminen ei pelasta linja-autoliikennettä
Yle uutisoi maanantaina 2.3. linja-autoliikenteen vaativan taksisääntelyn purkua. Asiakkaan turvaksi laaditun sääntelyn ja sitä kautta taksiyrittäjille asetettujen velvoitteiden poistaminen ei kuitenkaan pelastaisi linja-autoliikennettä ahdingolta.
Pienellä henkilöautokalustolla toimiva taksiliikenne on kustannustehokasta
Linja-autoliikenteen osallistuminen kuntien kilpailutuksiin on tälläkin hetkellä täysin mahdollista, mutta kilpailutuksen voittaminen edellyttää tietysti parhaan vaihtoehdon tarjoamista - Niin koulukuljetuksia kuin vammaispalvelulain mukaisesti tuotettuja kuljetuksia koskeviin tarjouskilpailuihin osallistuu niin taksi- kuin linja-autoyrittäjiäkin. Kunta tekee kilpailutuksen perusteella päätöksen palvelun tarjoajasta, muistuttaa Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki.
Myös Kelan korvaamia matkoja hoidetaan sekä takseilla että busseilla.
Taksiliikenne on säästänyt Kelan korvaamia matkoja yhdistelemällä miljoonia
Vuonna 2010 aloitetun sähköisen suorakorvaushankkeen myötä saadut yhteiskunnan säästöt ovat kiistattomia. Asiakkaiden matkojen tarkoituksenmukaisella yhdistelyllä vuosittainen säästö tulee myös tulevaisuudessa olemaan kymmeniä miljoonia. Yhdistelyä tehdään silloin, kun se on kuljetusten ja asiakkaiden terveydentilan kannalta järkevää.
– Taksilla kuljetaan vain silloin kun tarjolla ei ole muuta julkista liikennettä tai asiakkaan terveydentila vaatii yksilöllistä kuljetusta. Ensisijaisesti asiakkaan tulee siis aina valita kulkemiseensa esimerkiksi bussi. Usein linja-autoliikennettä ei kuitenkaan ole saatavilla. Kelan korvaamissa taksimatkoissa ei ole kyse huviajeluista, Säynäjoki toteaa.
Taksit palvelevat myös siellä, missä muita liikennepalveluita ei enää ole.
Taksi on usein haja-asutusalueen viimeinen liikennemuoto. Väestön vanhetessa palvelun tarve kasvaa, mutta muita liikkumisen mahdollisuuksia ei enää ole. Linja-autoliikenne on omasta tahdostaan väistynyt näiltä alueilta. – Yhä useampi taksinkuljettaja tekee paljon enemmän kuin vain kuljettaa asiakastaan. Erilaiset avustamistehtävät ovat arkipäivää, kertoo Säynäjoki.