Kunnan ja yrittäjien tiivis yhteistyö edellytyksenä onnistuneille henkilöliikenteen ratkaisuille
Kunnan ja yrittäjien tiivis yhteistyö edellytyksenä onnistuneille henkilöliikenteen ratkaisuille
Taksiliiton puheenjohtaja Jari Lemmetyinen peräänkuuluttaa kuntien ja yrittäjien yhteistyötä toimivien henkilöliikenneratkaisujen löytämiseksi. Esimerkiksi Kymenlaaksossa onnistuneen vuoropuhelun ansiosta on kehitetty ja kehitetään myös jatkossa ennakkoluulottomasti uutta. Lemmetyinen puhui arjen innovaatioista ja niistä seuraavista teoista Kaakkois-Suomen Taksiyrittäjien vuosikokouksessa sunnuntaina 22.3.2015.
– Kaakkois-Suomessa kuntien ja taksialan toimijoiden yhteistyö toimii. Uudenlaiset ideat on otettu esimerkiksi Kouvolan kaupungissa hyvin vastaan. Samankaltaista yhteistyötä tarvitsemme kaikkialle Suomeen, peräänkuuluttaa Lemmetyinen.
Ennakkoluulottomilla kokeiluilla uusia ratkaisuja ja säästöjä
Alkuvuodesta taksiala on aloittanut 5K nimellä (Kuljetusten Kustannukset Kuriin Kunnissa ja Kelassa) kulkevan kokeilun, jossa eri yhteiskunnan tahojen ostamia matkoja yhdistellään samoihin takseihin. Oli maksajana sitten Kela tai kunta, kulkevat asiakkaat yhteisellä taksilla silloin, kun se on järkevää. – Pelkästään Kelan sähköisen suorakorvauksen säästöt ovat valtakunnallisella tasolla kymmeniä miljoonia vuosittain. 5K-hankkeen myötä odotamme miljoonien lisäsäästöjä, Lemmetyinen kertoo. Kaakkois-Suomen osalta pilottihankkeessa ovat Taksiliiton lisäksi mukana Kouvolan kaupunki, Kymenlaakson Taksi ja Kaakkois-Suomen Taksiyrittäjät. Tavoitteena on tarkastella miten vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisesti myönnettyjä asiakasmatkoja voidaan yhdistellä Kelan suorakorvausmatkojen kanssa. Pilotissa selvitetään myös kaikille avoimen palveluliikenteen hyödyntämistä erilaisissa kuljetuksissa.
– Tässä mittakaavassa tehtävää ja konkreettisia ratkaisuja etsivää kokeilua ei ole vielä aikaisemmin tehty. Uskomme, että hyvällä yhteistyöllä järjestelmästä saadaan kaikille osapuolille toimiva ja tarkoituksenmukainen, Lemmetyinen painottaa.
Kokeilualueina myös Lappi ja Pohjois-Savo
Liikenne- ja viestintäministeriön hyväksymä pilottihanke toteutetaan Kymenlaakson kanssa samanaikaisesti myös Lapissa ja Pohjois-Savossa. Mukana olevien alueiden avulla saadaan kattavasti tietoa eri toimintatavoista ja yhdistelyn merkityksestä erilaisissa toimintaympäristöissä.
– Suhtaudumme henkilöliikenteelle asetettuihin säästötavoitteisiin niiden vaatimalla vakavuudella. Väestön ikääntyessä ja lähipalvelujen supistuessa on selvää, että paine kuljetusten kustannusten kasvulle on olemassa. Tästä syystä on tärkeää miettiä miten palveluja voidaan tuottaa siten, että kaikilla on kuitenkin mahdollisuus liikkumiseen, Lemmetyinen sanoo.